dinsdag 3 november 2009

Museumbezoek aan Tilburg

Ik herinner het mij nog goed, op een warme dinsdagmiddag ging ik samen met mijn klasgenoten naar Tilburg, met de opdracht: Bezoek 2 musea voor moderne kunst. Zodoende kwamen wij aan bij "De Pont". Eenmaal binnengekomen had ik te weinig ogen in mijn hoofd om alles wat daar hing; stond; lag etc. meteen te bevatten. In eerste instantie had ik geen enkele zin om naar het "gat" Tilburg af te reizen om daar mijn dinsdag in een museum door te brengen. "moderne kunst, onzin" dat is wat ik dacht. Die gedachte was onzin, ik heb ontzettende genoten en mijn blik verruimd in het misschien ietwat aparte wereldje van "de kunst". Ik heb daar de hele tijd gefascineerd staan kijken naar werken van kunstenaars als: Bill Viola (een unicum trouwens! tot 10 januari te bezichten in "de pont" en dan weer een decennium wachten..(?)..), maar ook Stan Douglas was aanwezig, alsmede Marien Schouten en vele, vele andere kunstenaars. mocht je geïnteresseerd zijn bezoek dan eventjes de site van "de Pont" op http://www.depont.nl en kijk wat er daar allemaal te zien is en van welke kunstenaars. Om een zeer kleine indruk alvast te geven van de stukken die er hangen heb ik wat foto's toegevoegd.

Als tweede museum voor de moderne kunst hebben wij "het Textielmuseum" bezocht. Helaas waren foto's en video's maken verboden dus kan ik je geen voorbeelden laten zien. "Het Textielmuseum" was interessant, ik vond deze minder fascinerend dan "de Pont", kwam door het feit dat de tentoonstelling in een erg kleine, benauwende ruimte plaatsvond verder nog vond ik dat het erg commercieel was opgezet. De stukken die men liet zien waren desalniettemin interessant, maar doordat alles hutjemutje stond kon ik mij niet concentreren op 1 bepaald stuk, wat ik vervolgens als zeer storend ervoer.

Toch kan ik concluderen dat dit bezoek mij de ogen heeft geopend. Een museumbezoek is voor mij geen "moeten" meer, maar een "willen"

mvg Patrick M.










Geen opmerkingen:

Een reactie posten